پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM یادداشت‌های متخصصین

محمدرضا تشکری: انواع تبلیغ در کافه بازار تا صعود به صفحه اول

سحر ملکی گاوگانی سحر ملکی گاوگانی
19 خرداد 1400
زمان مطالعه: 9 دقیقه
محمدرضا تشکری: انواع تبلیغ در کافه بازار تا صعود به صفحه اول
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مطلب خلاصه‌ایی از لایو اینستاگرامی هادی ‌مرادی، موسس و سر­دبیر دی­‌ام­‌برد، با محمدرضا تشکری، دایرکتور پارتنرشیپ کافه­‌بازار را میخوانید.

کافه بازار با این رویکرد که محصولات خوب، بازار خود را پیدا می­‌کنند، تبلیغات خود را آغاز کرد.

۳ روش تبلیغ در کافه بازار:

۱. Search ads (تبلیغات جستجو)
۲. Discovery ads (تبلیغات در گشت و گذار)
۳.  video ads (تبلیغات ویدیویی)

 Search ads (تبلیغ در جستجو)

در این نوع تبلیغ شما خارج از حالت عادی که اپ­‌ها با هر کلمه­‌ای که سرچ می­‌شود با چه ترتیبی نمایش داده می‌­شوند درخواست می‌دهید که وقتی کاربر کلمه‌­ای که شما برای آن Bid گذاشته‌اید را سرچ می­‌کند بعنوان نتیجه اول با بج آگهی مطابق تصویر برای آنها نمایش داده شوید. در حالت کلی search ads شیوه­ مناسبی برای تبلیغات بازی­‌ها نبوده و بیشتر برای اپلیکیشن‌های کاربردی مناسب است.

Bid گذاری اسنپ بر روی تپسی

نحوه‌­ی قیمت­ گذاری در search ads به چه صورت است؟

شما وارد پنل می‌­شوید، و کلمه­‌ای را انتخاب می­‌کنید. و حداکثر قیمتی را که برای آن کلمه حاضرید پرداخت کنید، را وارد می­‌کنید. شما در مزایده­‌ی آن کلمه شرکت داده می­‌شوید. اگر برنده بشوید، در صورت نصب با قیمت دوم از شما هزینه نصب کسر می­‌شود! (اینکه قیمت دوم یعنی چه؟ قیمت دوم عددی کوچکتر مساوی عددی است که شما در مزایده انتخاب کرده‌­اید. قیمت دوم بستگی به قیمتی دارد که رقیب دوم شما انتخاب کرده است)
در این مزایده فقط قیمت مهم نیس بلکه ارتباط کلمه با خدمات شما هم مهم است. یعنی هر چه کلمه از خدمات یا اپ شما دور­تر باشد، باید قیمت بیشتری در مقایسه با رقبای مرتبط‌تر با آن کلمه پیشنهاد دهید. (حتی می­‌توانید کلماتی که غیر‌مرتبط با حوزه­‌ی کاری خودتان است را به شرط پرداخت هزینه بیشتر انتخاب کنید) و اینکه شما هر چه بازدید منجر به نصب بهتری داشته‌ باشید، قیمت کمتر خواهد بود.
پس برای کاهش هزینه نصب باید کلید واژه مناسبی را انتخاب کنیم و در انتخاب هزینه نصب برای آن‌که ضرر صورت نگیرد قیمتی را وارد کنیم که توان پرداخت آن را داریم.
کافه بازار با رویکرد پیش رفتن در مسیر کاربر، خدماتی را برای توسعه‌دهندگان صورت داده که برای انتخاب کلید واژه منطبق با اپ شما کلماتی را برای Bid‌ گذاری پیشنهاد می­‌دهد. یا به این صورت که وقتی کلمه­‌ای را شما سرچ می­‌کنید هم­‌خانواده و کلمات مشابه آن را نیز برای شما نمایش می‌­دهد. همچنین میزان رقابت و بازدید روزانه آن کلمه را نمایش می­‌دهد تا شما بتوانید کمپین‌تان را شکل بدهید.

video ads (تبلیغات ویدیویی)

تبلیغات ویدیویی در بخش ویدیو به صورت پیش از ویدیو (pre-roll) و میانه ویدیو (Mid-roll) می­‌تواند کارایی داشته باشد و برای افزایش آگاهی از برند مناسب باشد. برای تبلیغات ویدیویی باید از طریق سایت، اطلاعاتتان را در بخش تبلیغات ویدیویی وارد کنید تا تیم کافه‌ بازار برای توضیحات بیشتر با شما تماس بگیرند. سیستم ویدیویی کافه‌بازار uction base است که اکنون با تپسل کار می­‌کند. (uction base یعنی شما هزینه‌ای را مشخص می‌­کنید و مهندسین بازار با شرایط شما آن را بررسی می­‌کنند).
آن­‌ها زمان واقعی ارائه محتوا­های کافه‌بازار رو بررسی می­‌کنند. این تبلیغات میتواند با CTA (مثلا نصب اپلیکیشن) و بدون CTA باشد (زمانی که تبلیغ‌دهنده فقط می‌خواهد ویدیویی از او دیده شود).
(برای توضیحات بیشتر درمورد Video ads (تبلیغات ویدیویی) می‌توانید به “تبلیغات آنلاین ویدیویی و بررسی AVOD کافه بازار” مراجعه کنید.)

بخوانید  حامد توفیقی از کمپین مشترک کاله با دیجیکالا می‌گوید

تبلیغات بازی ابتدای سریال

هزینه video ads (تبلیغات ویدیویی)

برای هر بازدید با توجه به تغییر صورت گرفته هر بازدید N تومن می­‌شود، که باید در حراج شرکت کند.

Discovery ads (تبلیغات در گشت و گذار)

در بازار قبلا یک مفهومی به نام بازار‌گردی وجود داشت، که کاربر لزوما هدف خاصی نداشت. داخل بازار می­‌گشت تا از اپ­‌های جدید مطلع بشود یا کاربر دنبال بازی مناسب بود. اطلاعات بازی­‌های مختلف را مطالعه می‌­کرد تا بازی مد نظرش را پیدا کند یا به صفحه اپلیکیش‌های موردعلاقه‌اش می‌رفت تا پایین صفحه، با اپ‌ها یا بازی‌های مشابه‌اش آشنا شود.
در صفحه­‌ی جزئیات هر برنامه نام برنامه، آیکون، امتیاز و اسکرین­‌شات­‌های برنامه وجود دارد؛ پایین صفحه در کنار برنامه­‌های مرتبط ردیفی به اسم پیشنهادات با بج آگهی وجود دارد. تبلیغ در گشت‌وگذار، نمایش تبلیغ اپ شما در قسمت اپ‌های پیشنهادی یک یا چند اپلیکیشن است، به این صورت که تگ آگهی دارد .این نوع تبلیغ بیشتر برای بازی‌­ها مناسب است و  تست اول خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

تگ آگهی

ردیف آگهی در بازی 2048

با کلیک‌های فیک و ربات‌ها چه کنیم ؟

به دلیل اینکه هزینه تبلیغات در دنیا نیز بر اساس کلیک است ممکن است رقیبان برای اتلاف هزینه تبلیغات ما فعالیت­‌های غیر ­حرفه‌­ای انجام‌دهند. روش‌­های مختلفی در بازار برای شناسایی این مسائل وجود دارد. در بازار سرویسی به نام «طبیب» رفتار­های غیر‌طبیعی را شناسایی می­‌کند و تبلیغات برای آن‌­ها نمایش داده نمی­‌شوند. یا اگر می­‌خواهند نصب انجام‌دهند، نصب منظور نمی­‌شود. یا حتی برای جلوگیری از کلاهبرداری برای کاربر­هایی که تازه بازار بازار را نصب کرده‌‌اند تبلیغات نمایش داده نمی­‌شود.
در هر جای دنیا که بخواهید تبلیغات برای اپلیکیشن­‌ها انجام‌دهید با بحث tracker ها (ردیاب) مواجه می­‌شوید. Trackerها ابزار و سرویسی هستند که به صورت بی­‌طرف بین چند نفر قرار می­‌گیرند و نظارت می­‌کند. وقتی برای نصب اپلیکیشن تبلیغات انجام می‌‌شود، یک گروه به عنوان کاربر اپ را نصب می‌­کند، گروه دوم ترکرها و گروه سوم تبلیغ‌دهنده یا برندی است که درخواست تبلیغ کرده است. Trackerها نصب­‌هایی که صورت می‌پذیرد را از نظر واقعی یا غیر واقعی بودن می­‌شمارد. از جمله ترکر­های ایرانی کافه‌بازار با ادتریس و متریکس و چابک Integerated است. تبلیغ‌دهنده انتخاب می‌­کند به کمک کدام tracker تبلیغ را دنبال بکند.

بخوانید  سرویس گشت‌وگذار آپارات چیست و چطور به افزایش بازدید ویدیوها کمک می‌کند؟

نحوه قیمت‌گذاری برای تبلیغات

قیمت‌گذاری طبق میزان نصب است. یک نمودار نمایی را فرض کنید که کمترین میزان قیمت ۷۵۰ تومن است. فروش در بازار طبق زمان است. یعنی به صورت طبیعی، اپ ۱۰۰۰ نصب را در روز تجربه می­‌کند، شما می­‌خواهید به اندازه­‌ی ۱۰۰ روز پیشرفت کنید و نصب بیشتری بگیرید. اینکه می­‌خواهید در چند روز این میزان پیشرفت را داشته‌باشید هر چقدر کمتر باشد، هزینه شما بیشتر خواهد‌بود.

چقدر باید برای صفحه اول بازار هزینه کنیم؟!

 سوال اصلی اینجا است  چطور صفحه اول را به دست بیاوریم؟!
۱. باید یک اپ‌ طراحی کنیم که کیفیت خوبی داشته باشد.
۲. در نصب اپ رشد چشمگیر داشته باشیم.
۳. نصب‌ها فیک نباشند.
۴. مدت زمانی که کاربر اپ را نصب دارد طولانی باشد.
۵.امتیاز اپلیکیشن توسط کاربران بالا باشد.
۶. کاربردی یا جدید باشد.
۷. کمپین تبلیغات جدی داشته باشد.

اپلیکیشن­‌هایی که در بازار ارائه می‌­شوند طی یک روندی ارتقا می‌یابند که زیر نظر کارشناسان محتوا یا مدیر ‌گروه انجام می­‌شود. زمانی که اپلیکیشن شما در بازار ارائه می‌­شود، به طور طبیعی یک سری بازدید دریافت می­‌کند. با توجه به این که اپ شما چه تعداد کاربر جذب می­‌کند و منجر به نصب می­شود، و مدت زمانی که کاربر اپ شما را داخل گوشی خود نصب دارد و چه مقدار امتیاز به شما می­‌دهد رفته رفته بازدید بهتری دریافت می‌­کنید. مراحلی که در بازار تجربه می‌­کنید به این صورت است که ابتدا در صفحه دسته­‌بندی حضور خواهید داشت، سپس این حضور بولدتر در همان صفحه پررنگ‌تر خواهد بود و در نهایت در صورتی که اپ از کیفت خوبی برخوردار باشد به صفحه اصلی راه‌ خواهید یافت.
نکته جذاب اینجا است که شما با حضور در صفحه اول ممکن است تا ۲۰ هزار نصب دریافت کنید. باید بدانید که صفحه­‌ی اول کافه بازار فروشی نیست. 
درخواست پروموت می­‌تواند از سمت توسعه‌دهنده باشد. اگر اپ جدیدی پیشرفت خوب داشته‌ باشد توسط کارشناسان مطابق معیارهای مشخص (لینک صفحه فیچرینگ) مورد بررسی قرار می‌­گیرد؛ و پیشنهاد ترویج صفحه اول، در قالب ایمیل ارسال می‌شود.

معیارهای لازم برای برگزیده شدن

  • دسترسی آسان به خدمات و مطالب کلیدی درون اپ
  • تمام بخش‌­های اپ کار­های خود را به درستی انجام‌دهند.
  • طراحی گیم‌پلی برای بازی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تجربه‌ی مطلوبی از بازی کردن برای کاربر ایجاد کند.
  • برنامه­‌هایی که خدمات خارج از بستر اپ دارند، باید وعده‌­های خود را به درستی و کامل عمل کنند. (ثبات کیفیت سرویس، نیازمند بررسی بیشتر از سوی کافه ‌بازار است و به همین دلیل روند برگزیده‌ شدن این برنامه‌ها زمان بیشتری می‌گیرد.)
  • برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای (Freemium) دارند لازم است برخی خدمات کلیدی را ابتدا به صورت رایگان ارائه‌دهند تا کاربر با تجربه خوب خود، آگاهانه تصمیم‌گیری کند.
  • در طراحی رابط کاربری، توجه به اصول طراحی و ریزه‌کاری‌های آن، زیبایی‌شناسی و یکپارچگی بصری ضروری است.
  • برای بازی‌ها، داشتن گرافیک زیبا و باکیفیت از معیارهای مهم برای برگزیده شدن است.
  • کاربرد یا محتوای ارائه شده در یک بازی/برنامه نباید از نظر بصری تداعی‌کننده یا کپی محصولی شناخته‌شده‌ باشد.
  • برای محصولاتی که مشابه فراوان دارند، خلق ارزش یا داشتن مزیت رقابتی ضروری است.
  • بازی‌هایی که از بسته‌های آماده و پروژه‌های پیش‌ساخته استفاده می‌کنند، و تغییری که بتوان بازی را تولیدی جداگانه به حساب آورد به وجود نمی‌آورند، انتخاب نخواهند‌شد. ارسال مستندات و اسکرین‌شات از تولید مراحل مختلف بازی از سوی توسعه‌دهنده در این زمینه راه‌گشا خواهد‌بود.
  • خلاقیت و نوآوری در بازی/برنامه جزو معیارهای تشویقی کافه‌بازار است.
  • توجه توسعه‌دهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوان دارد. پشتیبانی و پاسخ به مشکلات کاربران درصورت بازخورد منفی از معیار­های برگزیده شدن است.
  • اصول حرفه‌ای و اخلاقی رقابت باید رعایت شود و توسعه‌دهنده از دستکاری در رتبۀ برنامه، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر می‌شوند و موفقیتی مصنوعی را برای برنامه رقم می‌زنند، بپرهیزد.
  • احترام به حریم شخصی کاربران اهمیت فراوان دارد. گرفتن دسترسی‌ها و اطلاعات غیر ضروری از کاربر که ارتباطی با خدمات و محتوای برنامه ندارند، باعث می‌شود بازی/برنامه در فهرست برگزیدگان قرار نگیرد.
  • قیمت محصول معقول باشد (مطابقت ارزش محتوا یا خدمات).
  • مدل درآمدی مناسب و هماهنگ با محتوا و خدمات از جمله معیارهای تشویقی بازار برای انتخاب برنامه‌های برگزیده است.
  • یک محصول برای برگزیده شدن مجدد باید دارای محتوای تازه، ویژگی‌های جدید و جامعه کاربران پویا باشد.
  • منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشند. بخصوص در زمینه‌های تخصصی (پزشکی، دارویی و …) این معیار اهمیت ویژه دارد.
  • اگر محتوا ارزش اصلی یک برنامه را تشکیل می‌دهد، این محتوا نباید به صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود.
  • چنانچه بازی/برنامه‌ دارای محتوا و عملکردی خلاف عرف جامعه باشد، شانس خود را برای برگزیده شدن از دست خواهد داد.
  • انتخاب نام مناسب، آیکون، تصاویر(اسکرین‌شات‌ها)، ویدیوی باکیفیت و توضیحات حرفه‌ای در صفحه برنامه ضروری است. (برای توضیحات بیشتر در مورد راهنمای طراحی آیکون، انتخاب نام مناسب و توضیحات برنامه می­‌توانید به سایت کافه بازار مراجعه کنید.)

    به جز معیارهای تشویقی اشاره شده در متن، انتشار برنامه‌ها «فقط در کافه بازار» نیز عاملی مثبت در ارزیابی کافه ‌بازار به شمار می‌آید. استفاده از نشان «دریافت از بازار» در کمپین‌های تبلیغات محیطی و دیجیتال و همچنین هدایت کاربران در کمپین‌های مختلف برای دریافت برنامه از بازار، نیز از معیارهای تشویقی هستند که می‌توانند نقش مثبتی در برگزیده شدن برنامه‌ها داشته باشند. (معیارهای تشویقی معیارهایی هستند که رعایت آنها برای برگزیده شدن الزامی نیست اما امتیازی مثبت در ارزیابی‌های کافه بازار محسوب می‌شوند.)
    تمام مطالب مذکور شروط لازم برای برگزیده شدن هستند، ولی در نهایت سردبیران و کارشناسان کافه بازار در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.
    *به دلیل امکان بروزسانی شروط برگزیدگان، بهتر است شروط کمی و کیفی را از سایت کافه بازار پیگیری کنید.*
بخوانید  میلاد اسلامی‌زاد: کمپین می‌کنم، پس هستم! نقد و نظری بر کمپین‌های پرشمار اما کم‌فروغ استارتاپ‌ها

بینش بازار

در سایت بینش بازار دیتای لازم برای شناخت رفتار کاربرها به صورت ماهانه ارائه می­‌شود. این اطلاعات برای اپ استور ارائه می‌شود و به زودی دیتای تبلیغات نیز ارائه خواهد‌شد.

insight.cafebazaar.ir

بینش بازار

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سحر ملکی گاوگانی
سحر ملکی گاوگانی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین