۱۴ متریک مهم برای سنجش تبلیغات آنلاین + فرمول محاسبه
فهرست مطلب
تبلیغات آنلاین کانالهای مهمی برای دسترسی به مخاطب هدف و تبدیل آن به مشتری است؛ اما چگونه متوجه میشوید که کمپینهای شما مؤثر هستند و بودجهای که برای آن درنظر گرفتهاید مناسب است یا باید تغییر کند؟! برای پاسخ به این سوالات، بر اساس هدفی که از اجرای آنها دارید باید متریکهای مهم تبلیغات آنلاین خود را مشخص کنید و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را اندازه گیری و بررسی کنید. این دادهها نشان میدهند که تبلیغات شما از نظر تعداد نمایش (impressions)، کلیک (clicks)، نرخ تبدیل (conversion)، هزینه (cost) و موارد دیگر چگونه عمل میکنند.
در این مقاله، شما را با مهمترین متریکها و KPI های تبلیغات آنلاین آشنا میکنیم و یاد میگیرید چگونه مواردی را که برای اهداف شما مهم هستند؛ انتخاب و تجزیه و تحلیل کنید.
متریکهای مهم انواع تبلیغات آنلاین
۱. تعداد نمایش/ بازدید (impressions)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
تعداد دفعاتی است که آگهی شما نمایش داده میشود. حال اگر تبلیغات شما در گوگل اجرا شود در صفحه اول موتور جستوجوی گوگل و یا دیگر پارتنرهای آن نمایش داده میشود و اگر از نوع کلیکی پلتفرمهایی مانند یکتانت یا تپسل باشد به صورت آگهی متنی یا بنر داخل صفحات سایتها برای افراد قابل مشاهده است.
ایمپرشن میتواند به شما در محاسبه آگاهی از برند کمک کند. با این حال، تعداد نمایش به تنهایی معیار مناسبی برای اندازهگیری اثرگذار بودن تبلیغ شما نیست. بلکه تنها نشان میدهد که تبلیغ شما چند بار نمایش داده شده است.
این مطلب را نیز از دست ندهید: راهکارهای افزایش بازدید سایت
۲. تعداد کلیک (clicks)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
نمایش تعداد کلیک به شما کمک میکنند تا ببیند چه تعداد از کاربران روی تبلیغ شما کلیک میکنند و اگر به کمک گوگل تگ منیجر برای کلیک یا هر اقدام مهم داخل صفحات سایت ایونت تنظیم کنید؛ میتوانید رفتار کاربر داخل سایت را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید چند درصد از مخاطبان شما پیام تبلیغات شما را به درستی درک کرده و با آن تعامل میکنند.
۳. نرخ نمایش تبلیغ (click through rate- CTR)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
این معیار مشخص میکند از میان کاربرانی که تبلیغ شما برای آنها نمایش داده شده، چند نفر روی آن کلیک کردهاند. نرخ کلیک از طریق فرمول زیر محاسبه میشود:
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم داشتن آمار تعداد کلیک و ایمپرشن بهتنهایی نمیتواند مشخص کننده تاثیرگذار بودن تبلیغ شما باشد اما با محاسبه این نسبت میتوانید دید خوبی نسبت به میزان اورنس تبلیغ و جذابیت آن بگیرید و پیوسته بهینه کنید.
۴. به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش (cost per mile- CPM)
مناسب برای انواع تبلیغات یوتیوب، آپارات، ویدئو مارکتینگ و …
هزینهای که بابت هزار بار نمایش تبلیغ خود پرداخت میکنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویدیو مارکتینگ، این مطلب را از دست ندهید: ویدیو مارکتینگ چیست؟
۵. تبدیل (conversion) و نرخ تبدیل (conversion rate- CR)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
تبدیل یا کانورژن در واقع انجام یک اقدام کامل مورد انتظار ما از سمت کاربر است. بعد از مشخص شدن هدف کمپین و اجرای آن در زمان تجزیه و تحلیل کمپین بررسی میشود چه تعداد از کاربرانی که تبلیغ را دیدهاند اقدام مورد انتظار را انجام دادهاند و سپس نرخ تبدیل طبق فرمول زیر محاسبه میشود:
۶. هزینه به ازای هر کلیک (cost per click- CPC)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
هزینهای که بابت هر بار کلیک کاربر (تبلیغات PPC) روی تبلیغ خود میپردازید.
۷. هزینه به ازای هر اقدام (cost per action- CPA)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
هزینه نهایی که بابت یک اقدام موفق که توسط کاربر انجام شده، میپردازید.
۸. هزینه به ازای هر تبدیل (cost per conversion- CPC)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
بعد از اجرای کمپین موقع بررسی تعداد تبدیلها، میتوانید هزینه تبدیل در هر مرحله از کمپین را با تقسیم هزینه کل تا آن مرحله بر تعداد تبدیلهای صورت گرفته به دست آورید. همچنین برای مشخص کردن هزینه تبدیل مورد انتظار و نهایی کمپین کافیست هزینه کل کمپین را به تعداد کل تبدیلها محاسبه کنید.
۹. میانگین ارزش سفارش (AOV)
مناسب برای کسبوکارهای حوزه ایکامرس و خدمات: انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
این معیار نسبت کل فروش بر تعداد سفارشات را نشان میدهد و مناسب انواع تبلیغات کلیکی گوگل است. اطلاع از میانگین ارزش سفارش به شما کمک میکند تا فعالیتهای بازاریابی آنلاین و استراتژی قیمتگذاری خود را ارزیابی کنید و یا بر اساس این معیار مشتریان خود را سگمنت کنید.
۱۰. ارزش طول عمر مشتری (Lifetime Value- LTV)
مناسب برای کسبوکارهای حوزه خدمات و اپلیکیشنها
در واقع این معیار مشخص کننده تمام مقداری است که یک مشتری در مدت زمانی که از محصولات یا خدمات شما بهره میبرد، پرداخت میکند که از فرمول زیر محاسبه میشود:
بر اساس نوع کسبوکار و هدفی که دارید بررسی دیتاهای زیر میتواند LTV مشتریان شما را مشخص کند:
- Appviews Per User ( بازدید از صفحات اپلیکیشن به ازای هر کاربر)
- Goal Completions Per User ( یک اقدام موفق به ازای هر کاربر)
- Pageviews Per User ( بازدید از صفحات سایت یا لندینگ به ازای هر کاربر)
- Revenue Per User ( یا ARPU که مقدار سود بدست آمده در مدت زمان مشخص به ازای هر کاربر)
- Session Duration Per User ( مدت زمان هر سشن به ازای کاربر)
- Sessions Per User (تعداد سشن به ازای هر کاربر)
- Transactions Per User (تعداد تراکنشها به ازای هر کاربر)
۱۱. هزینه جذب مشتری (CAC)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی
شامل تمام هزینههایی است که برای جذب و تبدیل یک کاربر به لید یا مشتری، در یک دورهٔ زمانی مشخص مصرف کردهاید.
این معیار یکی از شاخصهای مهم برای بررسی این است که ببینید آیا هزینهای که برای جذب مشتریهای فعلی خود داشتید، آوردهای برای شما داشته است؟ آیا این افراد همان مخاطب هدفی هستند که به دنبال آن بودید؟ کانالهای بازاریابی شما درست انتخاب شده است؟ و هزاران سوال مهم دیگر که باید پاسخ داده شوند.
۱۲. هزینه بازگشت تبلیغات (return on advertising spend-ROAS)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی و تبلیغات ویدئویی
معیاری برای محاسبه مقدار بازگشت هزینه تبلیغات است که در ابتدای کمپین، وسط و انتهای آن محاسبه میشود.هنگامی که هدف شما از تبلیغات گرفتن لید یا فروش باشد، نیاز است این معیار را بررسی کنید که از فرمول زیر به دست میآید:
۱۳. هزینه بازگشت سرمایه (return on investment-ROI)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی و تبلیغات ویدئویی
معیاری برای بررسی موفقیت کمپین و معادل با نسبت سود حاصل از تبلیغات به میزان کل سرمایه است. تفاوت این شاخص با شاخص قبلی در این است که در محاسبه ROI جزئیات بیشتری مورد بررسی و اندازهگیری قرار میگیرد مانند جمع هزینههای لجستیک، نیروی انسانی و هزینههای پراکنده که برای اجرای کمپین مصرف شده و بر کل سرمایه تقسیم می شود. با عدد به دست آمده میتوانید میزان سود یا ضرر واقعی کمپین را درآوردید و موفقیت کمپین را برای بیزینس خود بررسی کنید.
۱۴. تحلیل فصل به فصل یا سال به سال (QOQ-YOY)
مناسب برای انواع تبلیغات کلیکی گوگل، تبلیغات درون سایت به صورت نیتیو یا بنری، تبلیغ در شبکههای اجتماعی و تبلیغات ویدئویی
مقایسههای فصل به فصل یا سال به سال نمای کلی تری از کمپینهای تبلیغاتی شما نسبت به ماه به ماه ارائه میدهد. با محاسبه YoY یا QOQ بر حسب نوع بیزینس، هدف و کمپینها، میتوانید متغیرهایی مانند فصلی بودن مارکت یا سایر مسائل مرتبط مانند تعطیلات عمومی، تورم و… را در نظر بگیرید تا درک بهتری از نحوه پیشرفت کمپینهای خود در دوره طولانیتری داشته باشید.
تحلیل متریکهای مهم تبلیغات آنلاین چه فایدهای دارد؟
بررسی متریکهای مهم به شما کمک میکند به این سوال پاسخ دهید که «ROI مناسب برای تبلیغات آنلاین کسبوکار من چیست؟» بدون نظارت مستمر بر این معیارها، نمیتوانید تعیین کنید چه تبلیغاتی را متوقف کنید یا تغییر دهید، در صورت نیاز در برنامه تخصیص بودجه به کانالهای مختلف تغییراتی ایجاد کنید و هزاران پارامتر دیگر که می تواند بسته به نوع کانال انتخابی و پلتفرم مورد نظر آن را بهینه سازی کرد. دادههای قابل سنجش و متریکهای بالا به شما این امکان را میدهد که بفهمید آیا میزان بازگشت سرمایه از تبلیغات شما با رقبای خود در صنعت برابر است یا خیر.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in
سلام
نحوه محاسبه STCچطور؟
مثلاً: یک تبلیغ که روش ۲۰۰۰ کلیک شده و ۸۰۰ نفر وارد شدند و بازدید کردند.